Zápis do první
třídy pro školní rok 2016/2017
Vážení rodiče,
zápis do první třídy pro školní rok 2016/2017 proběhne
v pondělí
18. ledna od 14.00 do 18.00 hod.
K zápisu přiveďte budoucího prvňáčka a přineste rodný list
žáka a občanský průkaz zákonného zástupce, případně potvrzení o povoleném
odkladu školní docházky pro předchozí školní rok.
Jaká jsme škola, a co nabízíme:
- jsme málotřídní škola
- vyučujeme podle ŠVP ZV –
anglický jazyk učíme kvalifikovaně od 1. třídy
- příjemné školní prostředí
v budově obklopené zahradou v centru obce
- pozitivní vztahy mezi žáky i
dospělými
- nízký počet žáků ve třídách
umožňující individuální přístup
- moderní metody a formy výuky,
projektové a interaktivní vyučování
- zájmové kroužky každý den
v týdnu většinou zdarma
- individuální péči pro děti s poruchami
učení i pro děti nadané (IVP)
- přípravu pro budoucí prvňáčky
ve spolupráci s MŠ a formou předškoláčku, který probíhá od listopadu
do června jednou měsíčně pod vedením paní učitelky z 1. třídy
- přehledné a aktualizované
webové stránky, emailovou komunikaci rodičů s vyučujícími,…
- škola je vybavena 2
interaktivními tabulemi, žáci mají k dispozici počítače a
v budoucnu chceme zařadit do výuky i tablety
- jsme zapojeni do projektu Ovoce
do škol, dbáme na zdravou stravu a pitný režim žáků, ...
- plavání je součástí výuky od 1.
do 5. ročníku
- učitelé s kvalifikací speciálního
pedagoga poskytují v rámci výuky péči dětem s poruchami učení, popřípadě
žáci mimo výuku navštěvují dyslektický kroužek či nápravu řeči
V naší škole bude vašemu dítěti dobře. Uděláme vše pro
to, aby se vracelo spokojené. Budeme rozvíjet jeho nadání a osobnost,
respektovat jeho individualitu. Budeme s vámi spolupracovat a hledat nejlepší
řešení v každé situaci. V naší škole se vaše dítě bude učit v atmosféře
bezpečí, pochopení, tolerance a vzájemné úcty a pomoci.
Služby:
- školní poradenské pracoviště
- provoz odpolední družiny do
16.30 hod.
- jídelna v budově školy
- zájmové kroužky a činnosti
přímo ve škole
- kvalitní spolupráce mezi školou
a rodiči, možnost konzultací s učiteli dle domluvy
Odklad školní docházky
Vážení rodiče,
pokud máte dojem, že vaše dítě ještě není dostatečně připraveno na školu,
vyzvedněte si prosím při zápisu dítěte do školy žádost o odklad povinné
školní docházky. Pokud o odklad požádáte, je třeba vaši žádost doložit
doporučujícím posouzením poradenského zařízení a odborného lékaře. Naším
poradenským zařízením je Pedagogicko-psychologická
poradna v Chlumci
nad Cidlinou.
Odborným
lékařem pro potřeby žádosti o odklad je dětský lékař.
Žádost o odklad doručte prosím škole po získání všech doporučení, nejpozději
však do 31. května 2016.
Jakým dětem
prospěje odklad školní docházky?
- rychle unavitelným
- hodně nesoustředěným, které
přebíhají od činnosti k činnosti
- těm, jejichž kresba je
nevyzrálá a bez detailů
- které nedokážou napodobit
předkreslený obrazec a napsané slovo
- sociálně nevyzrálým s problémy
v sebeobsluze
- dětem se závažnou vadou
výslovnosti, u kterých je ale naděje, že se ji podaří během dalšího roku
odstranit nebo zmírnit
Kdy zvažovat
„pro a proti“?
- u dětí, jež se narodily v
letních měsících
- které jsou chronicky nemocné
- jsou velmi malého vzrůstu
U dětí, které
se na školu těší a jsou dostatečně zralé, může odklad způsobit, že ztratí
potřebný elán a nadšení.
Pokud dítě
nastupuje po udělení odkladu školní docházky do 1. ročníku stejné školy, ve
které mu již byl odklad udělen, nemusí znovu chodit k zápisu.
Možnost nastoupit do 1.
třídy pro pětileté děti
Dítě, které dosáhne šestého roku
věku v době od září 2016 do konce června 2017, může být přijato k plnění
povinné školní docházky již ve školním roce 2016/2017, je-li přiměřeně tělesně
i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou
přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné
školní docházky je doporučující vyjádření školského poradenského zařízení,
podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června jsou doporučující
vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k
žádosti přiloží zákonný zástupce.
Desatero pro
rodiče předškolního věku
V rámci příprav materiálu Konkretizované
očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu
popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít
rodiče.
Vstup do první třídy základní školy představuje pro
dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i
vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky.
Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů,
mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře
připravené.
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku
základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do
základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je
třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí
všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje
cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která
se podílí na vzdělávání dítěte.
1. Dítě by
mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být
samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje
tento požadavek,
jestliže:
- pohybuje
se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč,
udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se
pohybuje bezpečně)
- svlékne
se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si
tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
- je samostatné při jídle
(používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
- zvládá
samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a
osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení,
uklidí po sobě)
- zvládá
drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené
místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
- postará se o své věci (udržuje
v nich pořádek)
2.
Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své
chování
Dítě
splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj
názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé,
bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá
se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit
přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti
či situaci)
- je si vědomé zodpovědnosti za
své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
3. Dítě by
mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
- vyslovuje správně všechny
hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluví ve větách, dovede
vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluví většinou gramaticky
správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
- rozumí většině slov a výrazů
běžně užívaných v jeho prostředí
- má přiměřenou slovní zásobu,
umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně
a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor,
a respektuje jeho pravidla
- pokouší
se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo
písmenem)
- používá přirozeně neverbální
komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
- spolupracuje ve skupině
4.
Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou
orientaci
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
- je zručné při zacházení
s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji
(pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír,
vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti
s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma
prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při
kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily
i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní
geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř.
písmena)
- rozlišuje pravou a levou
stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva
doprava
- používá pravou či levou ruku
při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky
uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
5. Dítě by mělo být schopné
rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě
splňuje tento požadavek,
jestliže:
- rozlišuje
a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary,
materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
- složí slovo z několika
slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuje
zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých
hudebních nástrojů)
- rozpozná rozdíly mezi hláskami
(měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
- sluchově rozloží slovo na
slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- najde rozdíly na dvou
obrazcích, doplní detaily
- rozlišuje
jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky
s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky,
piktogramy)
- postřehne změny ve svém okolí,
na obrázku (co je nového, co chybí)
- reaguje správně na světelné a
akustické signály
6. Dítě by
mělo zvládat
jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se
v elementárních matematických pojmech
Dítě
splňuje tento požadavek, jestliže:
- má
představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na
prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
- orientuje
se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet
prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnává
počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná
rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
- rozpozná základní geometrické
tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- rozlišuje a porovnává
vlastnosti předmětů
- třídí,
seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin
podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlí, vede jednoduché
úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
- chápe
jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace,
slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí
časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve,
později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např.
dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
7. Dítě by
mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si
zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
- soustředí pozornost na činnosti
po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- „nechá“
se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které
nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
- záměrně
si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto
po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje si říkadla, básničky,
písničky
- přijme
úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá
k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
8.
Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé,
schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě
splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje základní společenská
pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazuje
kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla
bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se
kamarádí
- nebojí se odloučit na určitou
dobu od svých blízkých
- je ve
hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry
se domlouvá, rozděluje a mění si role)
- zapojí
se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje,
přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
- vyjednává a dohodne se,
vyslovuje a obhajuje svůj názor
- ve
skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány
pokyny, je srozuměno se jimi řídit
- k ostatním
dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky,
pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
- je schopno brát ohled na druhé
(dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
9.
Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
- pozorně
poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební
představení
- zaujme
je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické
zahrady, statku, farmy apod.
- je
schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí,
slavností, sportovních akcí
- svoje
zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co
bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
- zajímá se o knihy, zná mnoho
pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná celou řadu písní, básní a
říkadel
- zpívá jednoduché písně,
rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
- vytváří, modeluje, kreslí,
maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje tvořivé a námětové hry
(např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou
divadelní roli
10. Dítě by
se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém
životě
Dítě splňuje tento požadavek,
jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí
(doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí,
kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v
nouzi apod.)
- zvládá běžné praktické činnosti
a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný
vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá
se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu,
samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat
o rostliny či drobná domácí zvířata)
- ví, jak se má chovat (např.
doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle,
v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a
neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- má poznatky ze světa přírody
živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických
zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat
jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové
rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví,
k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a
dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná
některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům,
situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny,
proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní
prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
- přiměřeným způsobem se zapojí
do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí,
např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných
zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho
řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
- chová se přiměřeně a bezpečně
ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti,
v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne
nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje
základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí
světelné signalizaci)
- zná faktory poškozující zdraví
(kouření)
- uvědomuje si rizikové a
nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí